„Monsieur Dakar“ je v tomto případě šlechtickým titulem

Děkujeme Ti za sdílení
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Karel Loprais je český automobilový závodník a šestinásobný vítěz automobilových závodů Rally Dakar v kategorii kamiónů.

Karel Loprais nastoupil do automobilky Tatra v roce 1967, nejdříve jako dělník, automechanik, později jako zkušební řidič. Díky účasti na testování T-815 na stavbě v severní Africe byl spolu s R.Stachurou v širším výběru posádek již pro první účast v závodě r.1986.

S automobilem Tatra 815 pak šestkrát zvítězil v Rally Dakar v kategorii kamiónů v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001.

Kromě toho získal ve stejné kategorii ještě čtyři stříbrné (1987, 1996, 2000, 2002) a jednu bronzovou v roce 1992, dvě „bramborové“ medaile 1990, 1991, kdy ještě v polovině poslední etapy byl s velkým náskokem na první pozici, ale vítězství zhatil propálený píst, dojezd krátce po limitu a z toho plynoucí časová penalizace a jedno 7. místo (2004).

Celkem se zúčastnil 19ti ročníků mezi lety 1986–2006, pouze pětkrát nebyl klasifikován v cíli: při svém prvním startu r.1986 byl diskvalifikován z druhé pozice pro pozdní příjezd na start poslední etapy – trať byla zablokována v bahně zapadlými vozy, které pomohl vyprostit, aby mohl projet a do cíle dojel mimo klasifikaci. V letech 1997 a 2005 ho vyřadily technické problémy motoru (náhon ventilátoru), resp. hnacího hřídele přední polonápravy vozu; r. 2003 účinkování ukončila dramatická havárie při dopadu po rychlém přejezdu terénní nerovnosti. Při poslední účasti v r. 2006 odstoupil ze zdravotních důvodů díky problémům následkem havárie v dřívějším ročníku.

Jakožto ve své době nejúspěšnějšímu účastníkovi výše zmíněné rallye v kategorii kamionů je mu od roku 1994, kdy dosáhl svého druhého vítězství a zároveň šestého místa ve společné kategorii hodnocení auto-kamion, což nebylo překonáno dodnes (ani dvoumotorovými monstry), přezdíváno Monsieur Dakar (tj. Pan Dakar).

Díky svým úspěchům je několikanásobným držitelem „Zlatého volantu“ – čtenářské a novinářské ankety a spolu s motocyklovou legendou Františkem Šťastným se v anketě Autoklubu ČR stal v únoru 2000 závodníkem století.

Karel Loprais byl v květnu 2011 byl jmenován vládním zmocněncem pro oblast bezpečnosti silničního provozu. Dne 28. října 2017 převzal z rukou českého prezidenta Miloše Zemana české státní vyznamenání, medaili za Zásluhy

Jeho žákem a následovníkem v soutěžích kamionů je jeho synovec Aleš Loprais, který se s ním sešel v jedné posádce jako navigátor při závodě roku 2006.

Všech jmenovaných úspěchů dosáhl Karel Loprais s vozem Tatra 815, poháněným přeplňovaným vzduchem chlazeným motorem Tatra T5-928 V8 v.č. 7 (1987-1988), resp. T3-930 V12, či kapalinou chlazeným Deutz BF8M 1015CP V8 (1998-2006), s hlavní i sestupnou převodovkou Tatra a klasickým „tatrováckým“ podvozkem.

Během kariéry dosáhl vítězství v kategorii kamion ve 20ti dakarských etapách, což je aktuálně čtvrté místo za V.Čaginem (57 za volantem + 6 jako palubní mechanik), Firdausem Kabirovem (42) a Gerardem de Rooyem (32), které ohrožují dosud aktivní jezdci Hans Stacey (19) a Eduard Nikolajev (14 za volantem + 13 palubní mechanik).

Vítězný vůz ročníku 1988 (upravený „stříbrný“ z roku 1987) je vystaven v kopřivnickém technickém muzeu; dvakrát vítězný „hasičský“ 4dveřový speciál byl uloupen při přepadení bandity během rally roku 1998 (posádce B.Sklenovský / T.Tomeček / P.Hamerla). Trojnásobně vítězná „Puma“, od r. 2000 majetek Loprais teamu.

Napsat komentář